Statuten en Wedstrijdreglement

Lees aandachtig

de statuten en het wedstrijdreglement 2025

 

1.   Algemeen

De Grand Prix de Limbourg is jaarlijks terugkerend 1-daags toeristisch evenement voor alle typen automobielen en deelnemers en bestaat uit een tweetal dagtrajecten met een beginpunt, tussenstop en finishlocatie. 

De GPL is géén snelheidsrally, het is een oriëntatie- en puzzelrit.

2.  Bestuur

Er is geen vast bestuur, de organisatie ligt in handen van de winnaars van het voorafgaande jaar. Zij organiseren na het winnen van de GPL de nieuwe editie in het direct daaropvolgende jaar. 

De winnaars van voorgaande editie stellen zich bereid tips en advies te geven aan de nieuwste organisatoren en zullen aan hun alle inlognamen, wachtwoorden en documenten verstrekken die zij gebruikt hebben welke mogelijk nodig zijn voor het organiseren van de nieuwste editie.   

3.  Sportiviteit

Deelnemers mogen elkaar in allerlei opzichten helpen, in acht neming van waarden en normen en verkeersregels. 

Het meenemen en gebruiken van communicatieapparatuur, zoals mobiele telefoons en rally-apparatuur, is niet verboden en wordt zelfs aanbevolen. Het is echter strikt verboden deze apparatuur te gebruiken teneinde op welke manier dan ook het klassement, de organisatie of deelnemers te beïnvloeden of benadelen. Bij geconstateerd gebruik voor een dergelijk doel, of sterke vermoedens daartoe, zullen de betrokken deelnemers van verdere deelneming aan het evenement worden uitgesloten.

4.   Routebeschrijving

De organisatie is verantwoordelijk voor het tijdig organiseren van de nieuwe GPL en dient dan ook tijdig aan te vangen met de voorbereidingen teneinde de locaties voor start-lunch-finish vast te leggen, de kosten te kunnen bepalen en vervolgens de routes te kunnen gaan vastleggen. 

De routedelen dienen te starten en te finishen in de provincie Limburg, dit mag Nederlands en Belgisch Limburg zijn. De route mag ook door andere landen gaan.

De organisatie zorgt voor geprinte routebeschrijvingen voor ieder team. In deze routebeschrijving vindt men algemene informatie, algemene vragen en een - via cryptische aanwijzingen gegeven - beschrijving van de te volgen route van het gehele evenement. In deze beschrijving zijn ook routevragen opgenomen. Gezien het toeristische karakter van het evenement is het geoorloofd van de aangegeven route af te wijken. Het wedstrijdsysteem is er echter op gebaseerd dat men de exact aangegeven route volgt. In de separaat gevoegde routeregels vindt u nadere bijzonderheden over de systematiek van de routeaanwijzingen.

De route bevat mogelijk zeer smalle weggetjes waarop twee auto's elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren. 

Ieder team is verplicht sneller verkeer (ook andere teams) achter zich bij de eerstvolgende mogelijkheid daartoe de gelegenheid te geven te passeren. 

Deelnemers moeten er op worden geattendeerd altijd de ter plekke geldende verkeersregels te respecteren en zichzelf en anderen in geen enkel geval in gevaar. 

De organisatie zal geen snelwegen in de route opgenomen en het touristische karakter van de rit voor ogen te houden.

De organisatie zal minstens 15 uur voorafgaande aan de GPL de uitgezette route nogmaals zelf rijden teneinde tijdig te kunnen anticiperen op wegafsluitingen door evenementen, werkzaamheden of iets dergelijks.

5.  Tijdschema

Het evenement wordt verreden volgens een tijdschema. Alleen de starttijd is bindend en word door de organisatie per equipe vastgesteld, rekening houdend met ervaring van de deelnemers. Verder is men geheel vrij om volgens een eigen tijdschema te rijden. Hierbij dient wel te worden aangetekend dat de bemande routecontroles niet eerder dan ca. 30 minuten na vertrek van de eerste deelnemers en niet later dan ca. 2 uur na vertrek van de laatste deelnemers aanwezig zullen zijn. Komt men buiten deze tijden, dan mist men de controle en ontvangt men strafpunten.

6.   Antwoordformulieren

De organisatie zorgt er voor dat ieder deelnemende team voor ieder routedeel een geprinte routebeschrijving ontvangt samen met antwoordformulieren voor de betreffende opdrachten en routevragen.

Alle antwoorden op de gestelde vragen dient men duidelijk geschreven en onuitwisbaar op het desbetreffende antwoordformulier in te vullen. Veranderingen op een antwoordformulier zullen als een fout antwoord worden verwerkt i.v.m. mogelijke fraude. Deelnemers zorgen er voor dat men bij het beantwoorden van vragen veilig langs de weg staat en andere weggebruikers niet hindert. 

Aan het einde van iedere etappe dient de organisatie de kilometerstand per equipe op hun antwoordformulier te noteren, deelnemers mogen dit niet zelf doen. Ieder antwoordformulier wordt direct na het noteren van de kilometerstand ingenomen door de organisatie.

7  Noodnummer, noodenveloppe én enveloppe met alternatieve route

Voor ieder routedeel ontvangt men een noodnummer, een noodenveloppe en mogelijk ook een alternatieve route. In de bijbehorende tekst wordt duidelijk aangegeven wanneer met hier gebruik van kan maken.

Als blijkt dat men het spoor volledig bijster is geraakt, is het advies ten eerste terug te gaan naar de laatste aanwijzing waarvan de deelnemer zeker weet dat deze goed gevolgd is en het vervolgens opnieuw te proberen vanaf die aanwijzing. Is men echter ondanks herhaalde pogingen echt hopeloos verdwaald, dan heeft men de keuze om het noodnummer te bellen of direct gebruik te maken van de noodenveloppe van het betreffende routedeel. Hierin staat de weg naar de tussenstop resp. eindstop beschreven. 

Advies is de noodenveloppe slechts in het uiterste geval te gebruiken, want het openen van een noodenveloppe leidt tot het toekennen van strafpunten. 

Teneinde de deelnemers op tijd bij de lunch aanwezig te laten zijn, is het in de ochtendetappe verplicht de nood-enveloppe uiterlijk om 14.00 uur open te maken als men dan nog niet bij de lunch is gearriveerd. 

Voor de middagetappe geldt dat de enveloppe uiterlijk om 18.00 uur geopend moet worden. Het te laat arriveren bij lunch resp. eindpunt leidt tot strafpunten (méér dan wegens het openen van de enveloppe).

8.  Behendigheidsproeven

Een eventuele behendigheidsproef onderweg zal in de regel op een parkeerterrein worden afgenomen. 

Deelenemers dienen goed op te letten dat zij deze niet achteloos voorbij rijden. De score tijdens deze proeven telt mee voor de bepaling van de einduitslag.

9.  Protesten

In alle gevallen geldt dat het organiserend Comité van de GPL altijd gelijk heeft. Ook over de uitslag en vaststellen van de winnaars kan niet worden gereclameerd.

10. Uitsluiting Aansprakelijkheid

Bij deelneming aan de GPL gaan de deelnemers (bestuurders en reisgenoten) expliciet akkoord met het volgende: 

De organisatoren, officials en medewerkers zijn tegenover de deelnemers (bestuurder en reisgenoten) niet aansprakelijk voor welke schade dan ook, die met betrekking tot deelneming aan dit evenement mocht ontstaan, terwijl deze deelnemers de organisatoren, officials en medewerkers vrijwaren voor schade en aansprakelijkheid jegens derden en afstand doen van elk beroep op of bij rechterlijke instanties. 

Bovendien verklaren deze deelnemers dat zij tijdens deelneming aan de rit verzekerd zijn tegen aansprakelijkheid, zowel privé als in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen en vergelijkbare buitenlandse wetten. 

In geval van autopech dient de deelnemer zelf pechhulp in te schakelen en de organisatie direct van het pechgeval telefonisch in kennis te stellen.

11. AVG EN BEELDMATERIAAL

Met het aanmelden voor deelname gaan de deelnemers er mee akkoord dat hun gegevens worden opgeslagen door de organisatie voor intern gebruik. De organisatie zal persoonsgegevens niet delen met derden zonder specifieke voorafgaande toestemming van de deelnemer. 

De organisatie zorgt voor het vastleggen van beeldmateriaal middels foto’s, film en evt. drone-opnames, met aanmelden voor deelname geven deelnemers en eigenaren van de deelnemende voertuigen toestemming aan de organisatie en hun opvolgers dit beeldmateriaal te mogen gebruiken voor de website GPlimbourg.nl en social media pagina’s. Personen die niet zichtbaar willen zijn of hun voertuig niet willen laten tonen dienen dit voorafgaand aan hun deelname schriftelijk kenbaar te maken aan de organisatie per e-mail vergezeld van een duidelijke pasfoto en/of kenteken, merk, type en kleur van het betreffende voertuig.

12. Dispensatie

De organisatie van de 49ste editie van de Grand Prix de Limbourg zijn niet de winnaars van de voorgaande editie, zij hebben wegens omstandigheden bij de voorgaande winnaars het initiatief genomen de organisatie in 2024 op zich te nemen. Op grond hiervan hebben deze organisatoren dispensatie voor het organiseren tot en met 2027 en dan ook enkel en alleen indien zij gezamenlijk of in tweetal tot winnaar uitgeroepen worden. Het betreft de volgende personen: Victor Mattart, Aram Joosten, Mario Scholten, Bob Remmert en Martijn Verhaegen.

 

Einde statuten c.q. wedstrijdregelement.

Maastricht, 19-01-2025

 

©Auteursrecht GPL. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.